Boek: Gamedidactiek

het hoe en waarom van spellen in de les.

Het boek is geschikt voor docenten en trainers in commerciële en onderwijs-omgevingen. Variërend van basisschool tot universiteit. Waar les staat kan ook training gelezen worden.

Spellen en computergames worden steeds meer ingezet in de les. Gamedidactiek legt uit wat het nut van spellen in de les is. Waarom en hoe kun je spellen inzetten in je les?

Dit boek is opgedeeld in twee delen.

Deel 1 “Waarom spellen in de les?” geeft antwoord op vragen als: Wat kun je leren van het spelen van een spelletje? Welke meerwaarde heeft een spel in de les? Wat is het verschil tussen gamification en educatieve spellen? Wat voor soort spel heb ik nodig? Hoe kan ik beoordelen of een spel geschikt is voor mijn les? Hoe geef ik een spel een slimme plek in een lesopzet? Wat voor verschillende soorten zijn er, en hoe kunnen deze worden gebruikt om verschillende leerdoelen te bereiken?

Vier soorten games worden beschreven die bij verschillende leerdoelen passen:

  • Oefenspellen om een vaardigheid te trainen,
  • Kennisspellen om het saaie verwerven van droge stof aantrekkelijk te maken
  • Begripsspellen om een gevoel toe te voegen aan cognitieve concepten
  • En verkennende spellen om van je eigen authentieke gedrag te kunnen leren.

Deel 2: “Spellen ontwerpen” licht aan de hand van praktijkvoorbeelden toe hoe je een spel kunt ontwerpen dat past bij jouw specifieke leerdoel.

De auteur werkt als natuurkundelerarenopleider aan de lerarenopleiding in Utrecht en past gamification en educatieve games veelvuldig in zijn lessen toe. Zijn streven is om voor elk vak een ander spel te ontwerpen en zo zijn studenten bekend te maken met deze krachtige werkvorm.

 

Enkele reacties:

"Overzichtelijk, Praktisch toepasbaar, Heldere boodschap, Inspirerend: Fijne introductie op gamedidactiek. Praktische uitstapjes. Inspirerend framework. Vlot geschreven. Komische ondertoon voor de oplettende lezer." 

pljvp, Leiden

 

"Als je geïnteresseerd bent in educatieve spellen of gamification en met leerlingen (studenten) werkt, dan is dit aan absolute aanrader. Het boek is prettig opgebouwd: het bied veel theoretische informatie (soorten spellen, waarom motiverend, hoe in te zetten etc.), die continue aan de praktijk wordt verbonden. Het is dusdanig geschreven dat het voor vrijwel ieder type onderwijs gebruikt kan worden. Een boek dat makkelijk weg leest en duidelijk is geschreven door een auteur met passie voor - én kennis over - educatieve spellen."

Wessel Peeters

 

"Boek is kort maar krachtig. Het geeft duidelijke criteria voor vier soorten spellen die je kunt toepassen in de klas en een aantal nuttige voorbeelden. Bij de voorbeelden wordt weer verwezen naar soorten spelen en de criteria. Echt een aanrader! Ik heb het boek op mijn school gezet en het wordt ook door andere collega's gelezen."

Floor