Reacties in de pers

 

"Ook ik ben erg enthousiast over de gamedidaktiek van Martijn Koops. Bovendien ben ik in de bevoorrechte positie om ook nog eens les te krijgen van hem. Ik zou er heel veel over willen schrijven, maar ik moet verder met onze RoboSumo Match. Waarbij we een robot bouwen die het in de ring gaat opnemen tegen zijn ergste vijand, een witte doos!!! Ik moet nog quests maken om meer proeven vrij te spelen en ik ga natuurlijk ook voor de bonuspunten! "


Maarten, 41 jaar, voelt zich weer 14!
(via blog: 
Gamedidactiek in de klas >>)

 

 

PERSBERICHT

Utrecht, 27-01-2017

Gamedidactiek, een boek over games in de les

Het hoe en waarom van spellen in de les

Docenten raken in toenemende mate geïnteresseerd in het inzetten van games in hun lessen. In het boek Gamedidactiek legt dr. Martijn Koops uit hoe je dat verantwoord doet. Wat kan een spel toevoegen aan de les? Welke spellen passen bij welke leerdoelen? Hoe weet je of een spel geschikt is voor jouw les? Naast deze handreikingen biedt het boek een aantal concrete ontwerpvoorbeelden voor verschillende speltypen.

 

Waarom games in de les gebruiken?
Games kunnen een toegevoegde waarde hebben in de les als je ze welbewust inzet. Met name voor lessen die traditioneel lastig te geven zijn, kan een spel een goed alternatief zijn. Afhankelijk van het probleem dat je wilt oplossen kies je een spelsoort. Daarbij is de keuze uit verschillende speltypen: Gamification, kennisspel, oefenspel, begripsspel of een verkennend spel. 
Het  boek Gamedidactiek legt uit hoe je tot een passend en verantwoord spel komt.

Het boek bestaat uit twee delen:

Deel 1, “Het nut van spellen in de les”, geeft antwoord op de volgende vragen. Wat kun je leren van het spelen van een spelletje? Welke meerwaarde heeft een spel in de les? Wat is het verschil tussen gamification en educatieve spellen? Wat voor soort spel heb ik nodig? Hoe kan ik beoordelen of een spel geschikt is voor mijn les? Hoe geef ik een spel een slimme plek in een lesopzet? Wat voor verschillende soorten zijn er, en hoe kunnen deze worden gebruikt om verschillende leerdoelen te bereiken?

Deel 2, “Spellen ontwerpen voor de les”, licht aan de hand van praktijk  voorbeelden toe hoe je een spel kunt ontwerpen dat past bij jouw specifieke leerdoel.

Martijn Koops werkt als natuurkundelerarenopleider aan de lerarenopleiding in Utrecht en past gamification en educatieve games al meer dan 10 jaar veelvuldig in zijn lessen toe. Zijn streven is om voor elk vak een ander spel te ontwerpen en zo zijn studenten bekend te maken met deze krachtige werkvorm. Dat is ook de aanleiding geweest om het boek te schrijven. Op 24 januari overhandigde hij het eerste exemplaar aan Jan Bogerd, de voorzitter van het College van Bestuur van de Hogeschool Utrecht.

Vanaf dat moment is het voor iedereen verkrijgbaar op: https://www.gamedidactiek.nl/

Dr. Martijn C. Koops
Game-didacticus en onderzoeker
www.gamedidactiek.nl
@marteink