Meer info: Boek: gamedidactiek2 'Gamificeren met zelfgemaakte formatieve computerspelletjes,

Formatieve toetsspellen maken 

Spelletjes motiveren. Maar hoe vind je de juiste spelletjes? 

Spelletjes zijn activerend. Docenten die spelletjes inzetten in de les zien hoe leerlingen echt aan het werk zijn. In plaats van zwijgend naar de docent of een scherm te kijken moeten ze nu aan de slag.

Met deze keuzehulp kun je snel en eenvoudig de juiste tools vinden om je les uit te breiden met interactieve toetsen. Kleine spellen die leerlingen doen om op een motiverende manier te checken of ze stof beheersen.

Er zijn veel verschillende tools beschikbaar om formatieve toetsspellen mee te maken. Deze gamedidactiek keuzehulp helpt je om snel de juiste tools te vinden. Het hangt namelijk van je leerdoel af wat voor spellen je het beste kunt gebruiken.

De keuzehulp vraagt je naar het leerdoel, in termen van de taxonomie van de Bloom. (Die keuze hebben we gemaakt omdat dat een hele bekende structuur is.) Vervolgens stelt de keuzehulp nog een vervolgvraag om je doel helemaal helder te krijgen. Daarna suggereert de site één of twee tools voor het leerdoel dat je voor ogen hebt.  Voor de volledigheid aangevuld met een link naar een veel langere lijst.
(Er zijn vijf globale speltypen die de hele taxonomie afdekken, dus verschillende spellen zijn op meerdere plaatsen inzetbaar.)

Laten we beginnen met de eerste vraag:

Moet de leerling iets kunnen....


>> onthouden?


>> begrijpen?


>> toepassen?


>> analyseren?


>> evalueren?


>> creëren?


Ben je BLOOM vergeten? Klik dan hier (PDF) >>