Gamification praktijkvoorbeelden

In het boek Gamedidactiek is het gamificationmodel beschreven. Het komt er in het kort op neer dat je de lessen zo inricht, dat leerlingen bepaalde taken moeten doen, om een sleutel tot een uitdagende opdracht te bemachtigen

Hieronder vind je links naar korte ( 7 a 9 minuten) uitlegvideo's waarin verschillende voorbeelden van gegamificeerde cursussen worden beschreven.

Meesterspel

In het meesterspel lossen groepjes leerlingen caussen op om dobbelbeurten te winnen. In de dobbelbeurten kunnen ze een poging wagen de meester te verslaan en zo aanwijzingen voor de toets te verdienen.

>> link naar video

meesterspel

Antwoordposters

Het spel Math Match is een voorbeeld van een cursus waarbij leerlingen thuis video's bestuderen, om in de les, in groepjes van vier, zo snel mogelijk een hele reeks opgaven op te lossen. 

>> link naar video

mathmatch

40 %

Bij de 40% werkvorm bedenken leerlingen multiplechoicevragen, nadat ze thuis de stof bestudeerd hebben. Het is wedstrijd, en het groepje dat de beste vraag heeft bedacht wint het spel. Ik heb me bij het bedenken van dit spelconcept laten inspireren door Dixit. Klik op de video om meer te weten te komen over deze werkvorm. Speciaal aan dit spel is de eenvoud. Het vergt nauwelijks voorbereiding en kan heel snel ingezet worden.

>> link naar video

40%

Robo Match

Bij Robo Match verdienen leerlingen met huiswerkopdrachten, "quests", punten om verbetringen te kunnen aanbrengen aan hun robot.
De robot vormt de rode draad door de cursus; deze wordt langzaam uitgebreid met nieuwe functionaliteiten, net zolang tot het een sumo-worstel robot is. Ondertussen maken de lererlingen kennis met alle aspecten uit de analoge elektronica. Het is een practicumcursus, maar dan heel uitdagend.

>> link naar video

robomatch

De slimste

Deze werkvorm is gebaseerd op de quizzen die in het tv programma "de slimste mens" worden toegepast. Elke bijeenkomst spelen leerlingen in teams een quiz. De vragen in deze quizzen benadrukken essentiele aspecten van het vak, en waarschuwen voor valkuilen. De quizzen worden gespeeld vóórdat de leerlingen met huiswerkopgaven aan de slag gaan. Zo komen ze daarbij goed beslagen ten ijs.
Met de quizzen verdien de leerlingen fiches, die in de laatste proeftoets-roulette ingezet kunnen worden om mooie prijzen te winnen.

>> link naar video

slimste

Quizziz

Deze werkvorm is los, per les toe te passen.

Je maakt een formulier waarop leerlingen zelfbedachte quizvragen kunnen invullen. De resultaten van de hele klas importeer je naar een quiz-tool: Quizziz, en vervolgens kunne de leerlingen de zelfgemaakte quiz gaan spelen.

>> link naar video

slimste